respublika.lt
 

Pinigų melžykloje nėra vietos lietuviamsnuotraukos (39)

2019 spalio mėn. 23 d. 09:44:57
Vidmantas MISEVIČIUS

Lietuvai nusprendus užsitikrinti energetinę nepriklausomybę nuo Rusijos, buvo įsigytas plaukiojantis suskystintųjų gamtinių dujų terminalas (SGD). Tiksliau, buvo sudaryta apie 175 tūkst. eurų per dieną kainuojanti SGD laivo saugyklos nuomos sutartis. Pirmąją įgulą sudarė užsieniečiai, bet buvo laukiama, kad po kelerių metų juos pakeis lietuviai. „Vakaro žinios“ pasidomėjo, kodėl prabėgus pusei numatyto nuomos laikotarpio „Independence“ taip ir nebuvo įdarbintas nė vienas specialistas iš Lietuvos ir kiek šis laivas Lietuvai atsieina.

×
nuotr. 13 nuotr.
Lietuvoje išugdyti specialistai „Independence“ laive nelaukiami. Redakcijos archyvo nuotr.

 

„Hoegh LNG“ - atskira „valstybė“?

2012 m. kovo 2 d. AB „Klaipėdos nafta“ (KN) su konkurso laimėtoju - Bermuduose registruota bendrove „Hoegh LNG Ltd“ pasirašė 10 metų nuomos sutartį dėl plaukiojančiosios SGD saugyklos su dujinimo įrenginiu nuomos ir aptarnavimo paslaugų. Šia sutartimi AB KN įsipareigojo bendrovei „Hoegh LNG Ltd“ už 10 metų nuomą sumokėti 1,8 mlrd. Lt (apie 522 mln. eurų). Nuo 2014 m. gruodžio 3 d. AB KN pradėjo mokėti sutartyje numatytą fiksuotą kainą - 189 tūkst. JAV dolerių (480 tūkst. Lt arba 175 tūkst. eurų.) už vieną dieną. Atkreiptinas dėmesys į tai, kad ši sutartis nėra išperkamosios nuomos sutartis.

Įmonės KN atstovas Rytis Savickis priminė, kad „2012 metų kovą pasirašyta sutartis su „Hoegh LNG“ laivo nuomą numato iki 2024 m. pabaigos, o „Hoegh LNG“ ne tik nuomoja laivą-saugyklą su įgula, bet ir teikia jo priežiūros paslaugas“.

Kiek kitokią informaciją pateikė „Hoegh LNG Klaipėda“ vadovas Mindaugas Petrauskas, nurodęs, jog „pagal nuomos sutarties sąlygas, laivo eksploatacines išlaidas dengia „Klaipėdos nafta“. Taip pat jis patvirtino, jog įmonės, kurios metinė apyvarta 2018 m., remiantis rekvizitai.lt, buvo tarp 30 mln. ir 50 mln. eurų, biure Klaipėdoje dirba tik trys darbuotojai. Tiesa, kiek uždirba jie ar laivo įgula, kurią sudaro iš Kroatijos, Norvegijos, Latvijos, Filipinų ir kitų šalių atvykę asmenys, pašnekovas atskleisti nepanoro.

„Atlyginimai yra konkurencingi tarp tokios kvalifikacijos specialistų. Konkrečių duomenų negalime atskleisti dėl asmens duomenų apsaugos taisyklių“, - „Vakaro žinioms“ sakė M.Petrauskas, pasidžiaugęs, kad darbuotojų kaita nėra didelė, kas rodo jų lojalumą įmonei.

VMI duomenimis, „Hoegh LNG Fleet Management AS“ už 2018 m. sumokėjo 366 154,93 euro gyventojų pajamų mokesčio. Įvertinus tai, įgulos narių atlyginimai gali siekti iki 7000 eurų/mėn.

Nurodęs, kad „Hoegh LNG“ investuoja į jūrininkų švietimą ir mokymą tose šalyse, kuriose tenka dirbti, Klaipėdos biuro vadovas patvirtino, jog Lietuvos piliečių tarp dirbančiųjų laive vis dar nėra.

„Pagrindinė priežastis - Lietuvoje nėra tokių specialistų kritinės masės, nors mes prisidedame prie SGD industrijos populiarinimo. Esame įsteigę stipendijas Lietuvos jūrų aukštosios mokyklos studentams ir dėstytojams, sudarome galimybę studentams atlikti praktiką SGD laive“, - teigė pašnekovas, taip ir nepatikslinęs, kodėl vėliau niekas iš jaunųjų specialistų nepriimamas dirbti.

„Amžiaus afera“ tęsiasi

Seimo narys Artūras Skardžius visą SGD terminalo istoriją, nevyniodamas žodžių į vatą, pavadino „amžiaus afera“.

„Seimo energetikos ir darnios plėtros komisija organizavo posėdį ir sukvietė su energetika susijusių įmonių atstovus. Jame Valstybinė energetikos reguliavimo taryba pripažino, kad už per terminalą tiekiamą privalomąjį įsigyti dujų kiekį visi Lietuvos vartotojai kiekvienais metais dėl šių ir laisvai rinkoje parduodamų dujų kainų skirtumo permokėdavo apie 30 mln. eurų“, - „Vakaro žinioms“ sakė politikas.

Taip pat jis atkreipė dėmesį į tai, kad 2011 m. birželio mėn. bendrovė „Hoegh LNG Ltd“ iš bendrovės „Hyundai Heavy Industries“ užsakė 170 tūkst. m³ talpos plaukiojančią suskystintųjų gamtinių dujų saugyklą su dujinimo įrenginiais (FSRU) už 250 mln. JAV dolerių (apie 220 mln. eurų), o Lietuva per penkerius metus vien už nuomą jau yra sumokėjusi 250 mln. eurų.

„Per pusę numatyto nuomos laikotarpio Lietuva už jį sumokėjo daugiau, negu būtų kainavę tokią saugyklą nusipirkti ir sumokėti bankams paskolos palūkanas, bet mes toliau jį nuomosimės. Tai patvirtino ir naujasis SGD terminalo vadovas Arūnas Molis, buvęs prezidentės Dalios Grybauskaitės patarėjas, į naująsias pareigas paskirtas be konkurso. Jis, paklaustas apie galimybę saugyklą išpirkti, atsakė, jog iki 2024 m. gruodžio 4 d. turime nuomos sutartį ir privalome jos laikytis. Taigi, jau sumokėję viso laivo kainą, turime mokėti toliau ir tik sutarčiai pasibaigus laivą galėsime išsipirkti. Sumokėję dar maždaug du trečdalius jo pradinės kainos. Kitaip sakant, du kartus sumokėję už „Independence“, jį gausime tik sumokėję dar kartą“, - esama situacija piktinosi politikas.

Pasak jo, noras išlaikyti „Independence“ dabartinėmis sąlygomis, nors jis dirba tik 1/8 savo pajėgumo, o gal net pratęsti sutartį iki 2044 m., taip sumokant dar didesnę kainą, nepaisant to, jog Lietuva netrukus turės jungtį su Lenkija ir veikia jungtis su Latvija, o dujų suvartojimas išvis mažėja, kelia ypatingai daug klausimų.

„Laivas, kurį turi išlaikyti visi Lietuvos gyventojai, dirba nuostolingai. Įmonei, kadangi sudaryta ne išperkamosios nuomos sutartis, o nustatyta mistinė dienos nuomos kaina, dabartinė situacija yra naudinga, tačiau ji kenkia valstybei. Nepaisant to, kad komercinio projekto išlaikymas paliktas gyventojams, „Klaipėdos nafta“ jau planuoja projektus kitame pasaulio krašte. Susidaro įspūdis, kad jie, prisidengdami energetinio saugumo skraiste, mūsų mokesčių mokėtojų pinigus pirmiausia siunčia į Bermudų salyną, iš kur jie vėliau keliauja į Kiprą, nes Bermuduose registruotos įmonės akcininkai įsikūrę būtent jame“, - informacija dalinosi pašnekovas.

Politikui nepatiko ir tai, jog Lietuva taip ir neatliko sutarties audito. „Labai keista, kad nė viena Vyriausybė, nė vienas premjeras taip ir nesiryžo vykdyti Seimo komisijos 2014 metų kovo mėnesio nutarimo, pagal kurį, realizavus terminalo projektą, po 2014 m. gruodžio 4 d. Vyriausybė privalėjo atlikti nepriklausomą laivo įsigijimo auditą“, - su terminalu susijusias problemas vardino Seimo narys.

Nesuprato A.Skardžius ir to, kaip Lietuva per penkerius metus nesugebėjo pati parengti laive-saugykloje galinčių dirbti specialistų. Ne kartą terminale apsilankęs politikas teigė, kad šiuo metu jame dirba „ne tik ne lietuviai, bet net ir ne europiečiai“.

Visgi pašnekovas išreiškė viltį, kad padėtis pasikeis. „Labai tikiuosi, kad į visą šitą istoriją dėmesį atkreips naujasis šalies vadovas ir jo komanda, o bambagyslės, kuriomis pastaruosius penkerius metus begėdiškai čiulpiami pinigai iš visų Lietuvos gyventojų kišenių, pagaliau bus nukarpytos“, - optimistine gaidele pokalbį baigė pašnekovas.

Faktai

SGD terminalo sąnaudos įtrauktos į Saugumo dedamąją siekia 67 mln. eurų per metus. Iš jų SGD laivo nuomos sąnaudos - 50 mln. eurų per metus (per 5 metus - 250 mln. eurų).

Paskirtojo gamtinių dujų tiekėjo sąnaudos (gamtinių dujų kainos skirtumas) siekia 30 mln. eurų per metus. Mokesčių mokėtojams SGD laivo nuoma ir gamtinių dujų kainos skirtumas kainuoja apie 100 mln. eurų per metus.

Parašykite savo komentarą:
  Skaityti komentarus (39)
Respublika.lt pasilieka teisę pašalinti nekultūringus, keiksmažodžiais pagardintus, su tema nesusijusius, kito asmens vardu pasirašytus, įstatymus pažeidžiančius, šlamštą reklamuojančius ar nusikalsti kurstančius komentarus. Jei kurstysite smurtą, rasinę, tautinę, religinę ar kitokio pobūdžio neapykantą, žvirbliu išskridę jūsų žodžiai grįždami gali virsti toną sveriančiu jaučiu - specialiosioms Lietuvos tarnyboms pareikalavus suteiksime jūsų duomenis.
  • ARTĖJA: Madagaskaro šiaurės vakarams pirmadienį, tikėtina, smogs tropinis ciklonas „Belna“; Madagaskaro pareigūnai Boenio regione, esančiame šiaurės vakarų Madagaskare, paskelbė raudoną pavojaus signalą.
  • Į PARTIJĄ: Lietuvos baidarininkas, Europos čempionato bei Olimpinių žaidynių prizininkas Aurimas Lankas paskelbė prisijungiantis prie birželį įsteigtos liberalios Laisvės partijos.
Daugiau

Respublika
rekomenduoja

Labiausiai
skaitomi
(per 72 val.)

Daugiausiai komentuoti
(per 72 val.)

Dienos klausimas

Ar kada nors teko duoti kyšį?

balsuoti rezultatai

Apklausa

Kaip manote, ar prekybos centrai turėtų dirbti per Kalėdas?

balsuoti rezultatai
Šiandien Rytoj   Poryt

 

   

+4 +6 C

+2 +4 C

 

+2 -4 C

+6 +8 C

+3 +4 C

 

0 +3 C

0-5 m/s

0-5 m/s

 

0-5 m/s